Než přijde jaro


Zima je zatěžkávací zkouškou nejen pro naši duši a termoregulační systém, ale hodně ovlivňuje naše stravovací návyky. V zimě máme větší hlad, máme chuť na jídla, která nám dodají hodně energie. Tak se stává, že občas potřebujeme malou změnu, něco lehkého, zdravého. Jednoduché klíčení semen nám umožní vlastnoručně získat pochoutku plnou vitamínů a minerálů, kterou můžeme konzumovat na několik zajímavých způsobů.

naklíčená řeřicha

Naklíčená semena jsou také zdrojem rostlinných bílkovin a enzymů a jsou velice snadno stravitelná. Pro lidi trpícími srdečními chorobami nebo cukrovkou, by tato strava měla být v jídelníčku obsažena často a pravidelně.
Ke klíčení semen můžeme použít například řeřichu, cizrnu, čočku, hořčici, vojtěšku nebo fazolky mungo. Nejsnadněji to jde ve misce na klíčení, kde se nemusíte o nic starat. Pokud misku ještě nemáte, zkuste to ve větší zavařovací sklenici. Semínka necháme důkladně nabobtnat přes noc a následující den je pořádně propláchneme, dáme do sklenice a necháme stát na nepříliš světlém místě. Semínka musí být pořád mokrá, ale ne ponořená do vody. Proti vzniku nežádoucích plísní je 2x denně propláchneme vodou, která má pokojovou teplotu. Třetí den už by měla být semínka dostatečně naklíčená. Před konzumací je znovu opláchneme.

miska s naklíčenými semínky

Nápady ke konzumaci:
• Omyjte a osušte si své oblíbené salátové listy, na menší kousky je natrhejte do mísy, přidejte tenká kolečka šalotky, jemně nakrájenou pažitku a zamíchejte. Nahoru posaďte 2 uvařená křepelčí vejce a zasypte bohatou vrstvou naklíčené řeřichy. Můžete nazdobit praženými dýňovými semínky nebo loupanými slunečnicovými semínky. Zakápněte panenským olivovým olejem nebo dresinkem vyrobeným smícháním octa balsamica s hořčicí, medem, olivovým olejem, pepřem a solí.
• Konzumace naklíčených semen není žádná novinka. Někdy zkuste třeba pučálku. Jde o starý pokrm, který připravíte z hrachu. Ten namočíte a potom necháte asi 3-5 dní klíčit, proplachujete asi 3x za den čistou studenou vodou a necháváte v chladnu, aby hrách nezkvasil. Potom ho jednoduše pár minut osmažíte na tuku a necháte odkapat mastnotu. Trochu posolíte a máte chrupavou pochoutku k televizi. Pokud chcete zkusit něco jiného, můžete osmažený hrášek přidat k uvařené pohance, dochutit a ozdobit třeba kysaným zelím.